Her er symptomerne på overtræning

Overtræning

Lige meget om man er en helt almindelig fritidsmotionist eller professionel atlet, så kan man opleve at blive ramt af overtræning. Dette sker, når man igennem en periode har presset sin krop så meget, at den ikke har kunnet følge med – og til sidst har været nødt til at sige fra.

Hvor ofte forekommer overtræning?

Der findes et hav af rapporter og forskningsresultater inden for det område, men da overtræning er et meget komplekst fænomen, er disse oplysninger en anelse usikre. Angiveligt skulle hele 15% af britiske elitesportsudøvere være overtrænede.

Symptomer på overtræning

Groft sagt kan man sige, at symptomerne på overtræning er, at træningen begynder at virke modsat hensigten. I stedet for at kroppen bliver stærkere/hurtigere bliver den svagere/langsommere. Overtræning kan også vise sig som skader, som ikke vil forsvinde igen, eksempelvis betændelse i skinnebenene.

Følgende symptomer kan også være tegn på overtræning:Overtrænet ung atlet

  • Uforklarlig træthed
  • Søvnløshed
  • Forhøjet hvilepuls
  • Manglende menstruation
  • Muskelømhed som ikke forsvinder
  • Nedsat styrke
  • Nedsat sexlyst
  • Nedsat konditionsevne
  • Manglende appetit
  • Svækket immunforsvar

Sådan forebygger du overtræning

Hvis man igennem en periode på 2-4 uger har opdaget en nedgang i ens styrke eller kondition og føler sig mere træt end normalt, så er man højst sandsynligt på vej til at ramme overtræning. Løsningen er, at man skærer kraftigt ned på længden og intensiteten af ens træningspas i 3-5 uger, hvorefter kroppen gerne skulle være klar igen.

Det er god ide at følge disse regler, hvis du vil undgå overtræning:

  • Sørg for at få minimum 8 timers søvn hver nat
  • Hvis du styrketræner, så træn aldrig den samme muskelgruppe to dage i træk
  • Sørg for at få tilstrækkeligt med væske
  • Husk at få genopfyldt kroppens tømte energidepoter efter hård træning
  • Hold som minimum 1 hviledag om ugen
Her er symptomerne på overtræning
4 (80%) 1 vote

Be the first to comment

Leave a Reply

Din email adresse vil ikke blive vist offentligt.


*