Recovery Boots test – Her er de bedste på markedet i 2022

Test af de bedste recovery boots

Hvis du gerne vil optimere din restitution, bør du overveje at investere i et par recovery boots. Recovery boots kan nemlig fremme din krops egen restitutionsproces ved at øge blodgennemstrømningen i dine muskler.

Behandlingen kan bedst sammenlignes med den ”æltning” og strækning, der finder sted ved sportsmassage.

Men i stedet for håndkraft bruger recovery boots komprimeret luft til at levere trykket på dine muskler.

Det er en teknik, der længe har været forbeholdt professionelle sportsudøvere, men i de seneste par år er der heldigvis kommet en række recovery boots på markedet, der er til at købe for almindelige mennesker.

I denne artikel har vi set nærmere på de to p.t. bedste recovery boots på det danske marked.

Optima Sport

Optima sport recovery bootsDe første recovery boots, som vi har valgt at tage med, er fra det danske firma Optima Sport, der har specialiseret sig i recovery boots.

Kvalitets- og funktionsmæssigt ligger Optima Sport helt i top, og de kan sagtens måle sig med langt dyrere modeller på markedet.

Firmaets recovery boots er desuden yderst brugervenlige, og det tager ikke lang tid, før man er godt i gang med at bruge dem.

En anden stor fordel ved Optima Sport er den tilfredshedsgaranti, som firmaet har.

De første ti dage, efter at du har modtaget dine recovery boots, kan du nemlig kvit og frit teste støvlerne og se, om de lever op til dine forventninger.

Hvis du ikke er tilfreds, sender du blot støvlerne retur, så refunderer Optima Sport det fulde beløb.

Optima Sport har i skrivende stund tre forskellige modeller at vælge imellem:

Alle fire modeller har seks indbyggede programmer samt et tryk, der kan justeres fra 30-240 mmHg – alt efter hvor hård behandlingen skal være.

Alle modeller har desuden Optiflow, hvilket betyder, at de forskellige luftkamre i støvlerne overlapper hinanden, så der ikke opstår “døde” områder mellem luftkamrene, hvor du ikke får nogen effekt.

Det, der adskiller de tre modeller, er antallet af luftkamre.

Basis K4 har fire luftkamre, Pro K6 har seks luftkamre, og Ultima K8 har otte luftkamre.

Jo flere kamre du har til rådighed, desto mere fleksibilitet har du i forhold til, hvilke områder du gerne vil have masseret eller ikke masseret.

Hvis du eksempelvis kun vil have dit knæ masseret, kan du bedre specifikt ramme knæet, hvis du har otte kamre til rådighed frem for fire.

Du vil også opleve, at du kan opnå et lidt højere maksimalt tryk, jo flere kamre du har til rådighed.

Modellerne Pro K6 og Ultima K8 kan både fås i det traditionelle støvleformat (boots) eller i bukseformat (pants).

Forskellen på de to formater er, at støvlerne går til lysken, mens bukserne slutter omkring lænden og får baller og hofter med.

Bukserne er derfor særligt ideelle, hvis du dyrker en sportsgren, hvor dine ballemuskler arbejder meget.

Pro K6 og Ultima K8 kan også fås i en transportabel version, der vejer 25 % mindre og kører på et mobilt batteri.

Batteriet kan nemt lades op hjemmefra, og et fuldt opladet batteri kan ca. holde i 1,5 time.

Du kan læse mere om de forskellige modeller her.

 

YourBoots

YourBoots

YourBoots er Danmarks største og ældste dedikerede forhandler af recovery boots.

Firmaets recovery boots er af høj kvalitet, og de giver en rigtig god og effektiv restitutionsbehandling.

De er desuden nemme og enkle at betjene, og alle firmaets modeller er udstyret med Optiflow, så der ikke opstår “døde” områder mellem luftkamrene.

YourBoots har også nogle attraktive priser, og deres billigste model, kaldet Model Pro, kan fås for kun 2.699 kr.

Til forskel fra Optima Sport er der hos YourBoots forskel på, hvor mange programmer de forskellige recovery boots har.

Eksempelvis har firmaets billigste model kun tre programmer, hvorimod den dyreste model, kaldet Model Supreme, har seks programmer.

YourBoots har i skrivende stund tre forskellige stationære recovery boots, som skal tilsluttes en stikkontakt under brug:

Men derudover har firmaet også tre transportable versioner, der kører på et mobilt batteri, som kan lades op hjemmefra:

Model Upgrade, Model Ultimate, Model Portable og Model Supreme kan desuden købes i bukseformat, der slutter omkring lænden og får baller og hofter med.

Du kan læse mere om de forskellige modeller her.

 

Hvor ofte må man bruge recovery boots?

Der er som sådan ikke nogen grænse for, hvor ofte og i hvor lang tid ad gangen du må bruge støvlerne.

Du kan sagtens bruge dem hver dag, men du kan også sagtens nøjes med at bruge dem et par gange i ugen.

Det afhænger helt af dig og dine præferencer.

Normalt anbefales det dog ikke, at du sidder med dem i mere end 30-90 minutter ad gangen.

Hvor hårdt skal trykket være?

Trykket skal helst været forholdsvist hårdt, men det skal aldrig være så hårdt, at det gør decideret ondt.

Hvis du føler, at du sidder og spænder imod, er det en god indikator for at trykket skal sættes lidt ned.

I starten kan du med fordel eksperimentere lidt med flere forskellige trykniveauer, for at se hvad der fungerer bedst for dig.

Skal man helst bruge dem lige efter et træningspas?

Nej, du behøver som hovedregel ikke at hoppe direkte i støvlerne, så snart du er færdig med træningen.

Det er nemlig ikke afgørende for restitutionseffekten, om du gør det med det samme eller venter nogle timer.

Når du er færdig med et træningspas skal du først og fremmest sørge for at få genopfyldt din krops depoter med væske og evt. mad.

4 Comments

  1. Hej! Jeg har lige et spørgsmål – hvor ofte må man bruge støvlerne til restitutionsbehandling?

    • Trainsmarter siger:

      Hej Nikolai,
      For at få mest ud af støvlerne anbefales det, at man bruger dem efter hvert træningspas – og gerne så hurtigt som muligt efter. Hvis man ikke har tid til det, kan man dog sagtens nøjes med at bruge dem 2-3 gange i ugen.

      • ok, tak for svar! hvor hårdt skal trykke så være for at man får det optimale ud af recovery boots?

        • Trainsmarter siger:

          Trykket skal gerne været ret hårdt, men det skal aldrig være så hårdt, at det gør decideret ondt. Hvis du oplever, at du sidder og spænder imod er det en god indikator for at trykket skal sættes lidt ned.

Leave a Reply

Din email adresse vil ikke blive vist offentligt.


*