Træn din mave hård og flad med et ab-wheel

AB-wheel træning

AB-wheel træningHar du meget fokus på træning af din mave, gælder det om at vide hvilke øvelser der er optimale til at træne den. Et ab-wheel er et af mest effektive træningsredskaber, når det kommer til aktivering af mavemusklerne og det indre bug korset og hvis du ikke allerede bruger et, er her lidt information om hvorfor du bør bruge det og ikke mindst hvordan.

Et Ab-wheel er en forkortelse af abdominal wheel, abdominals er som bekendt vores maveregion og deraf navnet. Det kan være rigtig svært at komme i gang med at bruge et ab wheel, som i al sin simpelhed blot er et hjul med en stang igennem. Årsagen til at det kan være svært at komme i gang med, er at det er de færreste der rent faktisk kan tage bare en enkelt gentagelse stående, som faktisk er den eneste rigtige måde at gøre det på. Det ændrer dog ikke på, at der er måder at træne sig op til det på

Sådan bliver du stærk nok, til at køre stående ab-wheel

Et Ab-wheeæNår du begynder at træne med et ab-wheel, er der som sagt rigtig gode chancer for at du ikke kan køre dem stående, men frygt ikke, du kan nemlig starte på knæene, hvor belastningen er meget mindre og hvor de fleste kan være med. Du skal dog ikke tage fejl af, at øvelsen stadig er rigtig hård. Ved at sætte sig på knæene og køre med hjulet, bliver belastningen ikke lige så stor og du kan derfor træne dig op siddende, inden du begynder at eksperimentere med det.

Du skal blot huske at starte med en god og fornuftig progression, sørg samtidig for at tage en dyb indånding og rulle ud til strakt med dine albuer låst, og med et godt og solidt spænd i maven. Det er meget vigtigt, at du ikke bøjer eller knækker i ryggen når du udfører øvelsen.

Arbejd dig stille og roligt op til at kunne tage ca. 15 gentagelser, herefter kan du gå videre til en anden, stadig nemmere, øvelse. Du kan nemlig også bruge dit ab-wheel fra en bænk af, hvor du ligger underkroppen på bænken, det gør at belastningen er hårdere, men da dine ben stadig er løftet til dels, vil belastningen stadig være langt fra den, som du vil mærke ved øvelsen stående.

Lav øvelsen stående

Når du er i stand til at udføre 15 her, er det ved at være på tide, at prøve dig frem med øvelsen stående. De første par gange, kan det være en idé, at køre op imod en mur, der kan stoppe dig, det sidste stykke, det er nemlig i bunden at øvelsen er allersværest og her de fleste bukker sammen. Derfor kan du med fordel køre den stående, næsten til bunden, ind til du er stærk nok til blot at køre den stående.

Når du først er i stand til at køre 10-15 gentagelse stående, er du ved at være meget stærk i din mave! Og du vil med garanti, hvis underhudsfedtet ikke er for markant, have tydelige mavemuskler. Når du her til, kan du altid smide noget ekstra vægt på ryggen – eksempelvis vha. en vægtvest.

Du kan selv lave et ab wheel ud af en stang og to vægtskiver, men du kan også vælge at købe et mindre og måske nemmere håndterbart, de koster ikke det store – og kan eksempelvis købes her.

 

Træn din mave hård og flad med et ab-wheel
3.8 (75%) 4 votes

Be the first to comment

Leave a Reply

Din email adresse vil ikke blive vist offentligt.


*