BCAA: Virker det – og er der nogen bivirkninger?

BCAA

Kosttilskuddet BCAA er blevet ekstremt populært blandt folk som gerne vil opbygge mere styrke og muskelmasse.

Men har BCAA overhovedet nogen nævneværdig effekt – og hvad med bivirkninger?

Disse ting vil vi se nærmere på i denne artikel.

Hvad er BCAA?

Meget simpelt kan man sige, at BCAA er et koncentreret proteintilskud. BCAA er en forkortelse for branch chained amino acids, hvilket vil sige forgrenede aminosyrer.

Vores krop bruger aminosyrer som byggesten til at opbygge nye proteiner. Proteinerne i vores krop er opbygget af 20 forskellige aminosyrer.

BCAA er en sammensætning af tre forskellige aminosyrer:

  • Leucin
  • Isoleucin
  • Valin

Det der gør lige netop disse tre aminosyrer specielle er, at de udgør hele 30% af aminosyrerne i vores muskelvæv. Dette gør disse tre aminosyrer ekstremt vigtige i forhold til muskelproteinsyntesen, som er den proces der sker, når kroppen opbygger nyt muskelvæv.

Får man ikke BCAA igennem andre fødevarer?

Man finder store mængder af de tre aminosyrer, som BCAA indeholder, i andre fødevarer. Eksempelvis kød, æg, mælkeprodukter og whey-proteinpulver. I princippet er man derfor allerede godt dækket ind, hvis man har et højt indtag af disse fødevarer.

Det smarte ved BCAA som kosttilskud er, at man får det i fri form, hvilket vil sige at det ikke først skal nedbrydes i kroppen.

Når man eksempelvis indtager kød eller whey-proteinpulver, så skal kroppen først spalte proteinerne til aminosyrer, derefter skal kroppen sammensætte de proteiner der er mangel på via proteinsyntesen.

Dette trin springes over, når man indtager BCAA som kosttilskud. Det optages derfor meget nemmere i kroppen, da det ikke kræver nogen fordøjelse og dermed hurtigt absorberes i blodbanen.

En anden fordel ved BCAA i ren form, sammenlignet med eksempelvis whey-proteinpulver, er det stærkt reducerede kalorieindhold. BCAA er en meget kalorielet måde at indtage de allermest anabole aminosyrer, hvilket især er relevant under et cut.

BCAA pillerBCAA i pulver- eller pilleform: Hvad er bedst?

Effekten af BCAA er helt den samme, hvad enten man indtager det i pulver- eller pilleform. I bund og grund er det et spørgsmål om personlige præferencer.

Prisen er dog ofte en del højere når man køber BCAA som piller, så man kan spare en del penge ved at vælge pulvervarianten.

Er der nogen bivirkninger forbundet med at indtage BCAA?

En anden god ting ved BCAA er, at det, i modsætning til mange andre kosttilskud, er fuldstændigt frit for bivirkninger.

Dog anbefales det ikke at gravide eller ammende kvinder bruger det.

Ligeledes er det ikke en god ide at indtage det inden en operation, da BCAA påvirker blodsukkerniveauet. Derfor skal man stoppe med at indtage BCAA senest 14 dage inden en operation.

BCAA: Virker det – og er der nogen bivirkninger?
4 (80%) 4 votes

1 Comment on BCAA: Virker det – og er der nogen bivirkninger?

  1. dur bcaa når det er gået over dato?

Leave a Reply

Din email adresse vil ikke blive vist offentligt.


*